Bergen domkirke
1. aug. – 1. des. 2024
Offisiell åpning:
Onsdag 18. september kl. 18
Åpen kirke / Møt kunstneren:
Lørdag 21. september kl. 10–12
Søndag 22. september kl. 16–18
I samarbeid med B-open – Årlig kunstfestival med åpne atelier i Bergen.
Åpen kirke 26/9 – 29/11
Torsdager kl. 12–16
Fredager kl. 12–14
Remember me – Linda Øgaard
Installasjon i kirkerommet (fra 1. august)
Svevende installasjon (ca. 8 x 5 x 4 m) laget av einer (tre), ull og rustent metall (gamle gjerder og hesjestreng)
Installasjon i våpenhuset (fra 18. september) Lyssetting og bearbeiding av gulvets keramiske fliser
–
Antropocen, menneskets tidsalder, beskriver den geologiske epoken vi nå går inn i, hvor mennesket er den viktigste faktoren i klimaendringer og tap av naturmangfold. Earth Overshoot Day markerer når vi har brukt opp jordas ressurser for året; i 2024 var det 1. august, eller 12. april for Norge sin del. Resten av året lever vi på kreditt fra jorda.
Vår rasjonalitet og kortsiktige demokratiske systemer kommer til kort i møte med klima- og naturkrisen, som vil påvirke kloden i mange generasjoner. Vi trenger å føle, tro og elske for å ta vare på verden rundt oss.
Naturen og kunsten kan gi oss de dype møtene og sanselige erfaringene som trengs for å engasjere oss i å ivareta jorden og alt som lever her. Mitt kunstneriske arbeid søker å berøre og peke på skjønnheten, sårbarheten og kraften i naturen, og kanskje tenne en gnist av engasjement for vår tids største utfordring.
Før du går inn i kirkerommet og møter installasjonen som folder seg ut der, passerer du våpenhuset, stedet der de besøkende etter tradisjonen skal avvæpnes. Her faller lyset annerledes enn vanlig; deler av interiøret er lagt i skyggen, mens andre deler er fremhevet og forandret. Tanker rundt verdenssituasjonen og den uroen vi kjenner på som individer og som samfunn ligger til grunn for dette arbeidet.
Våpenhuset gir, slik jeg ser det, et motsvar til iveren etter å ruste opp og distansere oss fra det som truer. Her kan vi senke garden og møtes som feilbarlige mennesker.
–
Linda Øgaard er billedkunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen / UiB. Gjennom sitt kunstnerskap undersøker hun forhold knyttet til kropp, tid og rom. Hun arbeider hovedsakelig med maleri, tegning og installasjoner, og hun arbeider gjerne stedsrelatert. Arbeidene er taktile og sanselige med formen som meningsbærende element.
Øgaard har hatt en rekke separatutstillinger bl.a. i Oseana Kunst & Kultursenter, Kunstgarasjen i Bergen, Galleri N. Bergslien (Eidfjord) og ved University of West London. Hun har gjort offentlige utsmykkinger, og hun har mottatt ulike kunstnerstipender, deriblant arbeidsstipend fra Billedkunstnernes Vederlagsfond(2023). Hun har deltatt i kollektivutstillinger som Vestlandsutstillingen og Trøndelagsutstillingen.
Øgaard har ved flere anledninger samarbeidet med ulike komponister og utøvere rundt utstillinger og konserter/forestillinger. Eksempler er prosjektet «TID» m/Tabula Rasa, Knut Waage m.fl., «Havet i musikk og billedkunst» m/Knut Christan Jansson og Eva B. Landro, og «Interference» m/Harald Øgaard.
Les mer her www.logaard.no
–
Prosjektet er en del av kunstsatsningen Samtidskunst i Domkirken, et samarbeid mellom Bergen domkirke menighet og Bjørgvin bispedømme. Aashild Grana er kurator.
Aashild Grana er kunsthistoriker fra UiB og har hatt en lang rekke roller i norsk kunstliv, både som institusjonsleder, utstillingsprodusent og kurator.
Rollen som kurator kan variere fra prosjekt til prosjekt – alt fra tett oppfølging og premissgiver til en god samtalepartner og nyttig rådgiver i den kunstneriske prosessen. Kuratoren fungerer også som det kritiske blikket utenfra – Hvordan vil verket virke i rommet? Kommer kunstnerens intensjoner frem? Er kunstnerens ønsker og planer gjennomførbare innenfor de rammene som gjelder?
Prosjektet ‘Remember Me’ har hatt den samme grunntanken alt fra sin begynnelse, men som alltid har justeringer underveis vært nødvendig. De endringene som har måttet gjennomføres, har blitt løst på en forbilledlig måte. Det har vært en udelt glede å samarbeide med Linda Øgaard, og verket ‘Remember Me’ åpner opp for både skjønnheten og sårbarheten i naturen, men minner oss samtidig om den uroen som preger vår tid.»