Fredag 24. september
21.00
Mariakirken
Kr 200/100

Ensemble Freithoff

Patterns of Love

Programmet tar utgangspunkt i musikk som bygger på repeterende musikalske mønstre som vi finner igjen i tidlig middelalder og vår egen samtid. Konserten viser hvordan komposisjoner utvikler seg i lange, spennende retninger med et enkelt repetitivt mønster som utgangspunkt, hvor det som oftest kalles minimalisme i dag, kan vi finne i musikk lenge før dette ble et begrep.  

Musikken legger grunnlaget for en meditativ og kontemplativ stemning som viser hvordan enkle musikalske elementer kan ha samme appell i dag som for nesten 1000 år siden. 

Verkene:

Sancta Mater Graciae/ Dou way Robin (anon) bringer oss videre til barokkens Tarquinio Merula – Canzonetta spirituale sopra la Nanna til mer samtidige komponister som Pärt og Tavener, som gjerne kalles for «Holy minimalists». Komponistene har eksperimentert musikalsk siden 1970-tallet og begynte å jobbe ut i fra sammenfattende estetiske idealer, som radikalt forenklet komposisjoner grunnet i tonalitet eller modalitet og bruken av enkle, repeterende melodier – men eksplisitt religiøst orientert. Komponistene har sett til renessansen og middelalderen for inspirasjon, og til liturgisk musikk fra den ortodokse kirken. Det blir også en sats fra Arne Nordheim sitt stykke Unexpected Songs med tekst av Torquato Tasso for theorbe og kontratenor, som kom på CD-en med samme navn på LAWO Classics i 2020. 

Urfamføring:

Iesus Somnum (Jesus sover) av den norske komponisten Arnt Håkon Ånesen (1977) blir på denne konserten for første gang framført i sin helhet, med to nyskrevne satser.

Ensemble Freithoff:
Helene Wold – sopran
Daniel Sæther – alt
Caroline Eidsten Dahl – blokkfløyter
Vegard Lund – lutt/ gitar
Kristine Rustad – gambe/ fiddle

Foto: Elin Eike Worren