KORAL

Opprinnelig var «koral» navnet på liturgien i den katolske kirke. Denne ble sunget av et kor eller et kantori (fra latin cantus choralis – korsang). Reformasjonen gjorde at menigheten ble mer delaktig og syngende, og ordet «koral» ble tatt med videre til forsamlingens sanger og salmer. Det kan betegne både selve melodien og den flerstemmige harmoniseringen av den. En samling koraler med tilhørende harmonisering, oftest firstemt og etter bestemte kompositoriske regler, blir kalt cantional, eller mer kjent – koralbok.

Koralene/hymnene/salmene endrer seg med tiden. Bibelordet og troen blir tolket på ny, og salmenes innhold tilpasses et levende, moderne språk. Salmediktere og komponister finner stadig ny inspirasjon i Ordet, og salmebøkene blir jevnlig revidert. Som eksempel har nettsiden hymntime.com samlet hele 14 000 salmer fra hele verden, mange av dem helt ferske.

Norges eldste koralbok kommer til Autunnalen på eksklusivt besøk fra Nasjonalbiblioteket i Oslo. Eller man kan si boken kommer hjem – den var sannsynligvis i bruk i Nykirken i Bergen fra 1680-tallet til 1760-tallet. Koralboken er i ferd med å digitaliseres, og publikum kan få en smakebit på transkripsjonsarbeidet. Ikke bare skal bokstavene tydes og omregnes til noter, men de er gjerne skrevet oppå hverandre. Her må man knekke koder, og publikum inviteres inn som detektiver. Ingrid E. Hagen spiller løsningsforslagene på klavikord.

Det er i denne gamle, men samtidig høyst levende, tradisjonen årets Autunnaleprogram er blitt til: Bergen Domkor feirer sine 10 første år på åpningskonserten. Det blir nye og gamle koralbaserte verker med fremragende ensembler som Edvard Grieg Kor, Oslo-gruppene JSB-Ensemble, NyNorsk Messingkvintett og Pinquins slagverktrio. I St Jakob kirke fremfører Gabriel Fliflet, Berit Opheim og Jorunn Marie Kvernberg «Himlaleite» med Fliflets musikk til tekster av Kjartan Fløgstad. I «På troen løs» møter biskop Halvor Nordhaug Edvard Hoem. I Bergen domkirke feires den franske orgelvirtuosen Charles-Marie Widor med ti timer orgelsymfonisk maraton. Et tidligmusikkensemble med barn og unge fra Kiili i Estland har konsert sammen med Sankta Sunniva Kammerkor. På Domkirkeplassen kan publikum gå inn i «Koralbok(s)en» og bli omringet av Bach-koraler. Barna får en bytur tett på festivalartistene – «fra klokker til knokler», og på avslutningskonserten gjør norsk-makedonske Julian Misic egne tekster og melodier i «Engelens dagbok», sammen med kor og et internasjonalt band.

Koral – et lite ord kan romme fascinerende mye! Velkommen til Bergen kirkeautunnale 2019!

Kjetil Almenning
Domkantor og festivalsjef

 

 

Festival for kirkekunst og musikk